Back to the future

voorwoord Werner Borkes, festival director

Zodra het programma bekend is, wordt mij vaak gevraagd wat mijn favoriete film is. Een soort Sophie’s choice, want gedurende de selectie periode worden ze allemaal ‘mijn kinderen’ die ik vol trots wil tonen. Ik hou van verhalen en al helemaal van verhalen die verteld worden via beeld. Keer op keer opgaan in de voorstelling op het grote scherm, nieuwe werelden ontdekken, oude herontdekken en dan merken dat ver weg vaak dichterbij is dan gedacht door een vertrouwde vertelling of een herkenbare situatie.

Dat ‘onze’ verhalen van alle tijd zijn blijkt maar weer uit de grote hoeveelheid aan historische drama’s oftewel period pieces die dit jaar in het programma te vinden zijn.

Zo is er de mogelijkheid om een visuele tijdreis te maken die begint in de 19de eeuw met een droogkomische blik op het verborgen lesbische leven van Emily Dickinson (WILD NIGHTS WITH EMILY). De trip eindigt in de nabije toekomst waarin in de apocalyptische wereld van ENDZEIT twee meiden proberen te ontsnappen aan een zombie-besmetting.

Onderweg maken we een tussenstop in Schotland in de jaren ’50 met TELL IT TO THE BEES, een boekverfilming van een lesbische romance.

Eind jaren ’60, begin jaren ’70 wordt prachtig gestileerd aan gedaan in het waargebeurde crime-drama EL ÁNGEL over een jonge Argentijnse crimineel die een cultstatus kreeg door zijn engelachtige uiterlijk. Nog meer gedramatiseerde gebeurtenissen die een mooi tijdsbeeld van die zelfde periode is het Oostenrijke ERIK & ERIKA over een succesvolle sporter met een intersekse conditie. De opkomst van de Australische LHBT-beweging in RIOT geeft een goed beeld van een roerig 1978. Fotograaf Robert MAPPLETHORPE neemt ons in zijn biopic mee van de jaren ’70 naar de jaren ‘80 waardoor we halverwege dat decennium via het Zuid-Afrikaanse KANARIE een jongen zijn identiteit zien ontdekken tegen de achtergrond van de Apartheid.
Als laatste halte van de tour doen we de jaren negentig aan in Azië. Een ode aan videogames, cassettebandjes en Vietnamese opera wordt in SONG LANG stijlvol gemixt met verregaande vriendschap en blijkt dat de eerste liefde in het Filipijnse BILLIE AND EMMA tijdloos is.

Stap in voor je jaarlijkse cinematografische LHBT+ reis langs liefde en identiteit met veel ruimte voor relevante en herkenbare uitstapjes in het heden.

Prettige voorstelling!

foto: Anne Posthuma