11 - 21 maart 2021
Online


Grenzen verleggen

Voorwoord van Werner Borkes, Festival Director

Onze wereld is een stuk kleiner geworden en lijkt stil te staan. De behoefte aan contact en ervaringen met gelijkgestemden wordt alleen maar groter.

Gelukkig is er nog wel een manier om onze geest te verruimen; door te kiezen voor films uit de Roze Film­dagen-selectie van 2021 en met ‘onze’ queer helden op avontuur te gaan.
Er wordt wat afgereisd in ons filmmenu; onder­houdend, maar met een mooie boodschap.

In A SKELETON IN THE CLOSET bezoekt Manuel zijn ouderlijk huis om een trouwfeest bij te wonen, maar zijn eerdere coming-out word het liefst verzwegen. Trans-tiener-internetsensatie
Alice uit ALICE JÚNIOR moet tegen haar zin in naar een conservatief dorp verhuizen, maar dat weerhoudt haar er niet van om op jacht te gaan naar haar eerste kus. De Amerikaanse reisjournalist Michael gaat in SUBLET dan wel naar Tel Aviv voor een artikel, maar eigenlijk om op afstand een traumatische ervaring te verwerken. Zowel in het Finse NIMBY als in Het Duits/Israëlische KISS ME BEFORE IT BLOWS UP is de reis en de liefde van twee vrouwen het startpunt van zowel amuserende chaos als stof die tot nadenken stemt.


Tijdens het selecteren was opvallend dat veel van de films die we onder ogen kregen, begonnen bij een einde. Het ‘hemelen’ van een geliefde of een familielid was vaak het startpunt waardoor onze LGBTQ-protagonist zich onderwierp aan de letterlijke en figuurlijke reis die volgde. Niet al deze aangeboden films met eenzelfde soort uitgangspunt hebben het programma gehaald, maar een aantal waren inspirerende verhalen met als rode draad: ‘Als de ene deur dicht gaat, gaat er een andere open’. Waar Griekse Victor uit THE MAN WITH THE ANSWERS een roadtrip door meerdere landen maakt om tot zelfinzicht te komen, hoeft de Amerikaanse Danielle in SHIVA BABY slechts een koffietafel met ongemakkelijk momenten uit te zitten om een soortgelijke nieuwe start te krijgen. In zowel het Vietnamese MONSOON als het Thaise GOODBYE MOTHER keren de hoofdpersonen terug naar hun land van afkomst om urnen bij te zetten; het begin van twee totaal verschillende reizen vol zelfreflectie. Maar de meest innemende variatie op dit thema is te zien in FORGOTTEN ROADS, waarin de Chileense Claudine een heel nieuw hoofdstuk van haar leven begint na het overlijden van haar man. Je bent immers nooit te oud om grenzen te verleggen.


Werner Borkes
Festival Director Roze Filmdagen